W dniach 17-18.11.2018r. odbyło się szkolenie STATISTICA dla pracowników Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
Prowadząca szkolenie – p. Anna Wilk z firmy StatSoft Polska Sp. z o.o.
na wstępie omówiła wybrane zagadnienia analizy danych ze szczególnym uwzględnieniem metod statystycznych.
W pierwszym dniu słuchacze poznali budowę programu STATISTICA oraz podstawy jego obsługi; opanowali podstawowe narzędzia i opcje służące do wprowadzania danych i importowania zbiorów danych przygotowanych za pomocą innych aplikacji (arkusz Microsoft EXCEL), sprawdzania ich poprawności, przekształcania danych. Poznali również zasady prowadzenia badań empirycznych rozkładów zmiennych jakościowych i ilościowych, ocenę zgodności z rozkładem normalnym, obliczania i interpretacji statystyk opisowych, tworzenia wykresów, analizy danych jakościowych, sposoby efektywnego zarządzania wynikami analiz oraz tworzenia raportów z przebiegu analiz.
W kolejnym dniu szkolenia słuchacze poświęcili wybranym elementom wnioskowania statystycznego. Omówiono kryteria, które decydują o wyborze odpowiednich testów parametrycznych i nieparametrycznych, a także etapy weryfikacji hipotez statystycznych.
Słuchacze zapoznali się także z analizą współzależności zjawisk.
Data | Liczba godzin lekcyjnych | Tematy: |
Dzień I
17 XI 2018 godz. 09:00 – 16:00 (8 godz. lekcyjnych) |
1 | 1) Wstęp
a) Cele i program kursu 2) Zastosowania statystyki w badaniach medycznych a) Rodzaje badań klinicznych i ich wiarygodność b) Podstawowe pojęcia statystycznej analizy danych c) Statystyczne aspekty planowania badań empirycznych w medycynie d) Wspomaganie statystycznej analizy danych w Statistica |
3 | 3) Wprowadzenie do obsługi programu Statistica
a) Podstawowe informacje o programie Statistica b) Budowa programu i elementy interfejsu użytkownika c) Tworzenie arkusza, wprowadzanie i przekształcanie danych d) Rodzaje dokumentów w programie Statistica e) Przykład ilustrujący prowadzenie analizy w programie Statistica |
|
1 | 4) Wybrane operacje zarządzania danymi
a) Import przykładowego zbioru danych z programu Excel b) Sprawdzanie poprawności danych |
|
3 | 5) Zastosowanie metod statystyki opisowe w ocenie wyników badań empirycznych
a) Empiryczny rozkład zmiennej i jego badanie b) Podstawowe charakterystyki liczbowe rozkładu zmiennej c) Graficzna prezentacja podstawowych statystyk i danych surowych d) Analiza w podgrupach |
Data | Liczba godzin lekcyjnych | Tematy: |
Dzień II
18 XI 2018 godz. 09:00 – 16:00 (8 godz. lekcyjnych) |
3 | 1) Zastosowanie metod wnioskowania statystycznego w ocenie wyników badań medycznych
a) Statystyka opisowa a wnioskowanie statystyczne b) Zasady estymacji punktowej i przedziałowej c) Statystyczne podejście do weryfikacji hipotez badawczych d) Przykład testowania normalności rozkładu e) Testy istotności różnic oraz merytoryczne i statystyczne kryteria ich wyboru |
3 | 2) Przykłady zastosowania wybranych testów parametrycznych i nieparametrycznych, analiza mocy testu i szacowanie optymalnej liczebności
a) Testy istotności dla dwóch grup b) Testy istotności dla wielu grup – zastosowanie analizy wariancji |
|
2 | 3) Wprowadzenie do analizy współzależności zjawisk (2x 45 min)
a) Elementy analizy korelacyjnej b) Tworzenie wykresów korelacyjnych c) Obserwacje nietypowe d) Analiza regresji e) Model regresji liniowej prostej |